Z dniem 6.09.2023 nastąpiła zmiana danych rejestrowych. Aktualne dane znajdziesz w zakładce kontakt.
Koronawirus a automatyzacja procesów

Koronawirus a automatyzacja procesów administracyjnych

“Koronawirus radykalnie przyspieszy procesy automatyzacji i digitalizacji, które już od kilku lat stanowią widoczny trend. Na skutek kryzysu wywołanego wirusem i postępującej, bezprecedensowej obniżki przychodów i marż firmy poszukują przełomowych form oszczędności kosztów.”

Wg raportu międzynarodowej firmy doradczej EY ponad jedna trzecia (36%) badanych firm na świecie już przyspiesza inwestycje w automatyzację. Podobny odsetek firm twierdzi, że automatyzacja procesów jest teraz dla nich absolutnym priorytetem. To jest w opinii wielu ekspertów prawdziwa tarcza antykryzysowa.

Dochodzą do tego czynniki związane z pracą zdalną zarówno pracowników front i back office, którą w obliczu szerzącej się pandemii już zastosowało w Polsce ok. 80% firm.

Pionierami tych rozwiązań są już od kilku lat nowoczesne centra outsourcingu procesów biznesowych (BPO).

Administrowanie procesów w firmie BPO Champions

Organizacja procesów w BPO jest podparta wysoko zaawansowaną technologią. Procesy są organizowane w optymalny sposób pod kątem ich przebiegu i w wielu miejscach pracę ręczną zastępuje się różnymi formami automatyzacji. Oprócz zastosowania klasycznych systemów informatycznych (np. księgowych, klasy ERP) tworzy się rozwiązania — związane z digitalizacją i elektronicznym obiegiem dokumentów (ang. workflow), robotyzacją (ang. RPA), uczeniem maszynowym, automatyzacją kognitywną oraz systemami sztucznej inteligencji.

Obecne zmiany w technologii porównywane są przez wielu do rewolucji przemysłowej, jaka miała miejsce przy wynalezieniu maszyny parowej. Wielu ekspertów wskazuje przy tym na to, że możliwości poprawy kilkukrotnie przekraczają skalę uzyskiwaną w trakcie poprzednich przełomów technologicznych. W tym rewolucji przemysłowej.

Oznacza to z jednej strony olbrzymie możliwości a z drugiej strony potrzebę dużych nakładów w technologię oraz rozwój kompetencji specjalistów. Łatwiej uzasadnić to z perspektywy dużej skali operacji back-office’owych oferowanych przez wyspecjalizowane BPO niż z perspektywy pojedynczej firmy przemysłowej lub usługowej.

Każda firma w pierwszej kolejności powinna inwestować w zasoby i systemy związane z klientami, produktami i usługami. Należałoby poważnie rozważyć przekazanie (outsourcing) wspierających procesów back-office’owych i administracyjnych do wyspecjalizowanego BPO.

Sprawdź także pozostałe artykuły umieszczone na naszym blogu!